Artist Series : Camille Lavaud

4 MN

Artist Series : Camille Lavaud

Camille Lavaud est une artiste française dont les oeuvres acidulées racontent un tas d’histoires . Elle possède un univers si particulier et si vaste qu’il est facile de s’y perdre à  cause de la multitude d’éléments qui y fourmillent et s’entremêlent. Illustratrice aux penchants et à la palette psychédéliques, Camille, digne héritière du pop art, a fait ses classes à l’école des Beaux Arts de Bordeaux qu’elle quittera le DNSEP en poche. C’est partagée entre ses vagabondages, de l’atelier de sa Dordogne natale, à Bordeaux en passant par Bruxelles qu’elle réalise des dessins qui nous régalent autant qu’une bonne projection en avant première.
 
 
 
Salut Camille, comment ça va ? 
Pourrais-tu te présenter en quelques mots et nous en apprendre un poil plus sur ton parcours ? 

 

Hum
Camille Lavaud, 31 piges, mariée, native du 24.
J’ai toujours dessiné depuis l’enfance comme beaucoup de gens. Cela n’a jamais cessé. En terminale, j’ai passé le concours des Beaux-arts de Bordeaux, j’ai été prise directement à 17 ans et voilà.
Beaucoup d’années passées là-bas, j’ai eu mon DNSEP, puis je suis partie 3 ans à Barcelone, je suis revenue à Bordeaux puis reparti, ainsi de suite.
Il y a quelque chose de très cinématographique dans tes illustrations. Tu prends un malin plaisir à mettre en scène tes illustrations, d’où te vient ce goût pour la narration ?

 

Je dirais plutôt que les illustrations sont des mises en scène. un peu comme des amorces d’histoires.
Comme s’ils étaient les premières images après le générique d’entrée.
Chaque dessin est « bruyant, causeur », il s’y passe beaucoup de choses.
J’ai toujours voulu faire des dessins ou de l’animation. Le travail actuel est un pas , très lent, vers ce projet là.
Tant que mes dessins ne seront pas animés je crois que j’aurais tendance à  faire des dessins très denses. ou non je sais pas
Mais j’envisage doucement des projets d’animation. Je collabore justement avec ami sur un projet d ‘installation projection de dessins qui seront animés à  certains moments.
Je suis effectivement attirée et inspirée par un certain cinéma.
Ca va des Polar de 1950 à fin 70, essentiellement français.
Puis tous les « nanar » de cette même époque.
C’était tellement plus subtil et riche.
bref
Ton univers est fait de bastons, de coups montés, d’ouvriers, de réformes, sur fond de bal populaire ! Y’a quelque chose de presque Historique dans tout ça ? Tu peux nous en dire plus ?

 

Mon père était ultra syndicalisé. J’ai grandi là dedans, les fêtes de la CGt à la SNPE etc. C’est ma belle enfance.
La Baston , c’est toujours l’idée de LUTTE.
Puis je me considère volontiers comme une ouvrière, depuis des années.
Je suis une ouvrière.
Si tu devais nous expliquer une des deux illustrations présentes dans la collection OLOW de cet été (Keep Calm & Expresso), ça donnerait quoi ?

 

Le Keep Calm il est assez cartoonesque, UN clin d’oeil à la psychanalyse de Bruno Bettelheim!
Non je rigole je sais pas des fois je fais les dessins comme ça, sans réfléchir à un sujet préalablement ou quoi que ce soit.
Les expliquer c’est pas très évident étant donné qu’ils sortent un peu de la continuité des autres dessins. Ce sont un peu des hors sujets dans le bon sens, des essais.
Niveau vêtements maintenant, j’ai vu que t’en traficotes pas mal… Tu peux nous en dire plus sur ce projet textile?

 

L’idée est seulement je dirais, que j’utilise un autre support que le papier.
Le travail du cuir couture et découpe, assemblage, je le conçois comme un dessin. J’ai les mêmes automatismes. C’est pour moi la même chose, même si le support change. Ce sont des dessins uniques, pensés, et cousus.
J’ai lu sur ton site que tu avais 3 expositions à venir cette année courant Avril-Mai-Juin. D’autres projets croustillants à nous dévoiler ?  

 

Je suis un peu en mode machine de guerre, je travaille effectivement sur plusieurs projets d’expos en Dordogne, puis Bruxelles et Glasgow. Et sur des projets de livres aussi.
Au niveau de l’orientation artistique de tes prochaines créations, tu t’es fixée des attentes ou envies particulières pour l’année à venir ?
LA SERIE NOIRE
J’invente des faux films
puis voir mes personnages s’animer.
Pour finir, avec les milliers de détails présents dans tes oeuvres, j’ai une question qui me travaille !
Est-ce que comme moi tu étais incontestablement fan des livres « Où est charlie ? » ?
En effet oui j’aimais bien mais ça vient pas de là.
Hum je crois que c’est l’envie indéniable de se rassasier soi-même de dessin et de rassasier l’oeil des lecteurs.
Interview réalisée par Kidz
Forgot your password ?
Need help?

Free delivery and exchange offered

For orders over €120, delivery is free.

Returns are free from France thanks to our prepaid label.

Prices and delivery times

Shipping cost

Collection points: €5

Home delivery with signature: 7.5€

Free delivery for orders over 120€

Delivery time

2-4 working days

Allemagne, Autriche, Belgique, Bulgarie, Chypre, Danemark, Espagne, Finlande, Grèce, Hongrie, Italie, Malte, Pays-Bas, Pologne, Portugal, République Tchèque, Suède, Ukraine

Shipping cost

Home delivery: €9.5

Free delivery for orders over 120€.

Delivery time

4-7 working days

Andorre, Biélorussie, Croatie, Islande, Monaco, Norvège, Russie, Turquie

Shipping cost

Home delivery: €18

Free delivery for orders over €120

Delivery time

5-8 working days

Returns

You have received your order but the product does not suit you?

You can return your products within 15 days of receiving your package, for any order.

For the festive season, the deadlines are extended to 30 days.

The items must not have been worn, washed or damaged and must be returned in their original packaging, in perfect condition for resale.

How do I return my package from France?

Return shipping from France is free via Mondial Relay.

To return your parcel, it is very simple :

  1. Go to “My account”, in the “My purchases” section,

  2. In the list of your orders, select your order,

  3. If your order is eligible for return, please tick each product you wish to return. If a product has been ordered in several copies, you can indicate the quantity to be returned.

  4. Indicate the reason for the return at the bottom of the order details and click on “Request a return”. You can track your return request in the “Returns” section of the “My purchases” section.

  5. Once your return request has been validated by our team, all you have to do is stick your pre-paid label (provided at the time of delivery) on the package, insert the completed returns form in the parcel and drop it off at a Mondial Relay point.

How can I return my package (International online returns)

International return packages are at the customer’s expense (including cost of shipment by the chosen carrier, customs & duties, taxes, etc.)

To return your parcel, it is very simple :

  1. Go to “My account”, in the “My purchases” section,

  2. In the list of your orders, select your order,

  3. If your order is eligible for return, please tick each product you wish to return. If a product has been ordered in several copies, you can indicate the quantity to be returned.

  4. Indicate the reason for the return at the bottom of the order details and click on “Request a return”. You can track your return request in the “Returns” section of the “My purchases” section.

  5. Once your return request has been validated by our team, simply download the return form and place it in your package. 

  6. Send your package to the address indicated on the return form.

Want to make a return request with a guest account?

It's very easy : contact us by email at service-client@olow.fr indicating your order number, the items you wish to return and whether you wish to request a refund, a credit note or an exchange.

How long does it take to get my money back once my package has been sent?

Refunds will be made within 10 days of receipt of your items and automatically to the account associated with the credit card used for payment or to the Paypal account used for payment.

Is it possible to return my item in the shop?

No, for all internet orders, returns can only be made to the address mentioned above.

What can I do if my item has a defect?

We take great care in the manufacture and finishing of our products. However, if you wish to report a manufacturing defect on a product, we invite you to contact our customer service by e-mail: service-client@olow.fr.

Desperately Seeking Susan
Forgot your password ?
Need help?

Free delivery and exchange offered

For orders over €120, delivery is free.

Returns are free from France thanks to our prepaid label.

Prices and delivery times

Shipping cost

Collection points: €5

Home delivery with signature: 7.5€

Free delivery for orders over 120€

Delivery time

2-4 working days

Allemagne, Autriche, Belgique, Bulgarie, Chypre, Danemark, Espagne, Finlande, Grèce, Hongrie, Italie, Malte, Pays-Bas, Pologne, Portugal, République Tchèque, Suède, Ukraine

Shipping cost

Home delivery: €9.5

Free delivery for orders over 120€.

Delivery time

4-7 working days

Andorre, Biélorussie, Croatie, Islande, Monaco, Norvège, Russie, Turquie

Shipping cost

Home delivery: €18

Free delivery for orders over €120

Delivery time

5-8 working days

Returns

You have received your order but the product does not suit you?

You can return your products within 15 days of receiving your package, for any order.

For the festive season, the deadlines are extended to 30 days.

The items must not have been worn, washed or damaged and must be returned in their original packaging, in perfect condition for resale.

How do I return my package from France?

Return shipping from France is free via Mondial Relay.

To return your parcel, it is very simple :

  1. Go to “My account”, in the “My purchases” section,

  2. In the list of your orders, select your order,

  3. If your order is eligible for return, please tick each product you wish to return. If a product has been ordered in several copies, you can indicate the quantity to be returned.

  4. Indicate the reason for the return at the bottom of the order details and click on “Request a return”. You can track your return request in the “Returns” section of the “My purchases” section.

  5. Once your return request has been validated by our team, all you have to do is stick your pre-paid label (provided at the time of delivery) on the package, insert the completed returns form in the parcel and drop it off at a Mondial Relay point.

How can I return my package (International online returns)

International return packages are at the customer’s expense (including cost of shipment by the chosen carrier, customs & duties, taxes, etc.)

To return your parcel, it is very simple :

  1. Go to “My account”, in the “My purchases” section,

  2. In the list of your orders, select your order,

  3. If your order is eligible for return, please tick each product you wish to return. If a product has been ordered in several copies, you can indicate the quantity to be returned.

  4. Indicate the reason for the return at the bottom of the order details and click on “Request a return”. You can track your return request in the “Returns” section of the “My purchases” section.

  5. Once your return request has been validated by our team, simply download the return form and place it in your package. 

  6. Send your package to the address indicated on the return form.

Want to make a return request with a guest account?

It's very easy : contact us by email at service-client@olow.fr indicating your order number, the items you wish to return and whether you wish to request a refund, a credit note or an exchange.

How long does it take to get my money back once my package has been sent?

Refunds will be made within 10 days of receipt of your items and automatically to the account associated with the credit card used for payment or to the Paypal account used for payment.

Is it possible to return my item in the shop?

No, for all internet orders, returns can only be made to the address mentioned above.

What can I do if my item has a defect?

We take great care in the manufacture and finishing of our products. However, if you wish to report a manufacturing defect on a product, we invite you to contact our customer service by e-mail: service-client@olow.fr.

Give me some news !

* Required fields
But where is Olow?